At leve er ikke noget, jeg kan vælge
At leve er ikke noget, jeg kan vælge. At leve betyder “puls” eller “impuls”… Ganske uforudsigeligt og uordentligt. Mangfoldigt og facetteret i det uendelige. Hinsides kontrol…
“Hvad vil du have? En hvid eller en rød is?” spørger moren sit lille barn. Det spørgsmål får øjeblikkeligt barnet til at skabe en konflikt i sig. Valget hun præsenteres for, vil uundgåeligt lede til tanken om “at måske skulle jeg hellere have valgt den anden?”..
“Nu skal du træffe det rigtige valg af uddannelse!” siger faren til sin søn. Og fortsætter: “Det er så vigtigt, at du bliver til noget, du kan leve godt af, og at du bruger din tid fornuftigt..”
Med det samme vil sønnen opleve det forventningspres, som ligger i at skulle vælge “rigtigt”. Hvad skal dette “rigtige” bedømmes ud fra? Hvad betinger valget?
At leve vælges ikke
Et valg betinges: “Hvilke kriterier lægges til grund for dit valg?” .. Hvorfor vælger du sådan og ikke anderledes”? .. “Har du tænkt på konsekvenserne af dit valg?”
Med valget kan der tildeles “skyld”: “Du kunne jo bare have valgt noget andet?!”
Intet menneske vælger at blive født, trække vejret, være sulten, at sit hjerte slår, at blive søvnig, at skulle på toilettet. Alt det som gør, at jeg “lever”, beror ikke på det mindste valg, men på impuls. På at det sker af-sig-selv – fuldstændigt uden nogen grund.
At leve og erfare forbundethed
Javel – livet og alt hvad der er – lever i sammenhænge: “Forbundethed” kan jeg kalde det.
Uden ren luft at ånde i, vil jeg leve anderledes, end jeg gør nu. Forsvinder den – forsvinder jeg. Den rene luft omkring mig er lige så meget “mig”, som mit hjerte eller mine lunger er det. Vandet, jeg drikker, er det – uden det ville jeg jeg ikke være her. At, jeg er her, – ser jeg som et udtryk for- eller af- det levende. Som en tone af uendelige forskellige toner.
At leve betyder impuls og lyst.
At leve betyder “puls” eller “impuls”… Ganske uforudsigeligt og uordentligt. Mangfoldigt og facetteret i det uendelige. Hinsides kontrol…
“At leve” – peger på “lyst”. Det, som ikke kan forlanges, kræves, købes, eller befales, men meget let kan kvæles.
Det er på en gang sårbart omend det også rummer den robusthed, at det kan antage så mange forskellige udtryk.
Som, ordet “lyst” peger på det, der “bare opstår af sig selv” – gør ordet “kærlighed” det samme.
Som, Lyst er det, som er… Er Kærlighed det, som er.
Lyst er ikke “lysten til…” Kærlighed er ikke “kærligheden til”
Ikke “Lysten til noget”. Ikke “kærligheden til nogen”.
Lyst til og kærlighed til, er valgets betingelse … Lyst er “bare” lyst …og Kærlighed “bare kærlighed” helt uden grund og ganske ustyrlig.
Der er intet fravalg i et valg
“Det kan vi ikke have!” – siger den, som ønsker magt og forudsigelighed. “Vi skal have styr på al den uordentlighed”.
Midlet hedder angst og frygt. Med den opstår ønsket om kontrol. Den letteste måde at introducere det på, er ved at skabe en fortælling om, at alt, hvad der sker, betinges af, at du træffer de rigtige valg:
“Hvis du vælger den røde, så har du fravalgt den hvide” – får barnet af vide. “Alle valg rummer et fravalg”… Få opdager absurditeten i det udsagn.
Hvis jeg spiser en gulerod. Har jeg så fravalgt at gå en tur, læse en bog, skrælle et æble, hoppe på stedet, kysse, bygge på et hus… ?
Naturligvis ikke.
…Og jeg kan meget let bringes ind i den forestilling, at det er det, jeg gør. Det er jeg blevet grundigt trænet i igennem min opdragelse og min skolegang.
Jeg har lært at tænke i “enten-eller”.
“Hvis ikke du opfører dig ordentligt… så kan du ikke xx.… “ eller “Der ser du konsekvensen af de forkerte valg!” – til skræk og advarsel.
Valget blokerer den bevidste kontakt
Valget blokerer for den bevidste kontakt til impuls, lyst og kærlighed. Igennem valget ses forbundetheden ikke mere. Ved at erstatte “lyst” og “kærlighed” med “lysten og kærligheden -til” – blændes vi af begær, stræben, ambition – og med dem alle af frygt og angst.
At elske – betyder at se det, som er. Ikke at erstatte det, som er, med sin forestilling om, hvad det betyder, eller hvad det mon kan bruges til?
Den bevidste kontakt til kærlighed eller lyst forsvinder, hvor de gøres til et middel, for at “opnå noget”.
En Tantra inviterer til at se dette…
En tantra inviterer til at se naturen af dette. At lade sig bevæge i-, med- og af- det, som er, uden at ville kontrollere og styre det efter sin ide.
At opdage at naturen af sindet og kroppen ikke er adskilt fra noget af det, som er…
Der er ikke noget at forene. Forbundethed og forbindelse – sammenhæng og bevægelse er der.… Det er blot at se, at alt bevæges som et…
At iagttage, erkende og forundres over, hvordan jeg bevæges af dig, og du af mig, Som alt bevæges af hinanden.
Som jeg berører mig, berøres du.
Som jeg gør mod mig, gør jeg mod dig. Jeg ser mig spejlet i dig
Se, hvordan mulighederne for at handle forøges til det uendelige, når de ikke indskrænkes og betinges af frygt, angst, valg og ambitionen om at være i kontrol.
Kom og vær med på vores sommercamp 2020 og erfar!
Måske er vores årsforløb – som også inkluderer vores meget grundige uddannelse i Mahamudra Tantramassage noget for dig ?