Elskov i kontakt eller Tantras**?
Elskov i kontakt eller “Tantrase*”? Jeg kender eller har mødt meget få par, som ikke efter nogle få år har synes, at det var svært med seksualiteten.
Jeg har også mødt mange, der ikke lever i et forhold – især kvinder -, som fortæller mig, at der er langt imellem god sex.
Når Tantra eller neo-tantra er blevet så populært, skyldes det primært, at det i mange menneskers opfattelse forbindes med at være en vej til bedre sex? “Dyrker du også Tantra-sex?” kan spørgsmålet lyde.
På sin vis passer det meget godt, idet en Tantra peger på “det levendes natur”: Livets natur er at skabe sig selv – af sig selv. Fortløbende bevægelse og vekselvirkning mellem at fødes og at dø. At se at livet hverken har en begyndelse eller en ende.
Denne livs-impuls vil jeg kalde for “lyst”.
Når så Tantra gøres til et spørgsmål om at mødes med i hinanden for f.eks. at “dyrke tantra-sex for par” i en eller anden form, så misses det egentlige budskab af Tantra.
Saraha´s sang
Saraha regnes som grundlæggeren af den Buddhistiske Tantra i Tibet, hvor Bodhidharma ses som faderen til Zen. Fra Sahara kendes forskellige sange, hvori han sammenfatter og videregiver sine iagttagelser.
Saraha siger i første sutra i Kongens sang:
Han er ved begyndelsen, i midten og ved enden.
Og begyndelsen og enden er intet andet end her.
Den, hvis hoved er forvirret af tanker der vil tyde,
sit sind vil være spaltet.
Derfor taler han om “intet” og “kærligheden” som to af det samme.
Disse få linjer rummer for mig stor skønhed. De peger på at:
Ingen begyndelse og ende
Begyndelse og ende ikke kan findes nogen steder i det, som er.
Det som er, er nu og her.
Lige i dette øjeblik er begyndelsen, midten og enden.
Jeg behøver ikke at finde tilbage for at undersøge, hvordan noget bliver til. Det sker lige nu.
I hver eneste øjeblik fødes jeg, og i hvert eneste øjeblik dør jeg – og alt, hvad der er.
Det levende forbliver frisk. Det har ingen fortid og ingen fremtid.
Af alle væsener på jorden må mennesket være det eneste, som slæber en skraldespand med sig, der er fyldt med erindringer? Den hviler som en tung last på sindet og trykker det ned.
Intensitet er alt, hvad der behøves.
En tantra peger på at for at få øje på det, som er, behøves kun “Intensitet”.
At være lige her og nu fuldt og helt.
Som et bål der brænder med klar ild.
En Tantra er ikke lunken.
Et lunkent liv er som et langsomt selvmord!
Spis, drik, elsk, dans, se, sans og vær med fuld intensitet!
At erkende det, som er..
Derfor vil asketer og moralister til alle tider se skævt til Tantikas.
De vil tale om, at de lever et udsvævende liv med vin, kvinder, mænd og sang. At de horer og drikker. Det var også det som liderlige Englænderne så, da de koloniserede Indien … og beskrev som “Tantra”.
På sin vis har de ret, og dog overhovedet ikke. Der er en enorm forskel på det, der normalt forstås ved at feste og skeje ud og “dyrke sex” og det, der inviteres til i Tantra.
I Tantra betyder det: At erkende sandhed. Det, som er og ikke fortællingen om den.
At spise, drikke, elske…. totalt
At spise fyldt af livet og kærlighed. At lade hver eneste dråbe vand blive til sig. At bide, tygge og synke med hele sin krop og alle sanser. At forene sig i det levende i det, som spises.
At elske totalt. Glemme alle historier og være fuldstændigt her. I det øjeblik eksisterer intet andet. Den ganske skabelse flyder ind i elskov.
Vildt, brusende, boblende og uskyldigt hinsides skam og forbehold.
Ingen tanker trænger sig frem og bremser eller fordømmer. Intet der forlanges, bedes om eller kræves.
Ingen fantasi om hvad der skal komme, var eller helst skal være.
At være denne dans og sammensmeltning af kroppe og sind.
Slugt, fortæret og opløst i skabelse.
En tantra peger på, at dette kan erfares i alt, hvad jeg gør og i mødet med hvem som helst.
At se, at jeg forsvinder og fødes hvert eneste øjeblik, som et udtryk af det hele.
Her og nu kan al skabelse iagttages. Det sker uden begyndelse, uden ende og har ingen varighed.
Elskov i kontakt
Nej – Tantra inviterer ikke til at “dyrke tantrasex” men til at elske i totalitet hinsides alle forbehold.
Den kan ingen lære i den forstand, som vi almindeligvis forstår undervisning. Det kan heller ikke på ingen måde erkendes ved at se hverken film eller live-forestillinger af tantramassage.
Javist ser det sanseligt og smukt ud.
Og fungerer det ikke, som hvis en gourmet ville udvikle sine smagssanser, ved at se på at andre spiser med udtryk for nydelse?
Eller som en Gourmand, der får vand i munden ved at se en roastbeef langsomt blive afdækket på bordet foran sig, for derefter at blive båret ud, ude at nogen får lov til at spise?
For ikke at skrive om striptease…
At få øje på at elske i kontakt
Det skal derimod opdages. Som i: “At få øje på”.
Det ses først i det øjeblik at ideen om “du og jeg”, og at der er noget ganske særligt, vi skal med hinanden – fuldstændigt opløser sig.
Hvor al betydning forsvinder og hengivelse til det, som er og sker lige her og nu, tager over. I det øjeblik er det, som er, elskov i kontakt. Der er intet imellem – og der er ingen længere der, som elsker. Der elskes….
Vær med til at undersøge dette sammen med os i cupisofi og elskovskunst