Elskov og tantra
Er det muligt at elske i hengivelse, autentisk inderlighed og opmærksomhed med et menneske, som ikke er kendt på forhånd, og som ikke vurderes på en eller anden skala for “attraktivitet”? Har elskov og tantra noget med hinanden at gøre?
Sanselig massage og tantra?
Hvordan kan en “sanselig massage” overhovedet have noget som helst med “tantra” at gøre?
Der udbydes utallige events og seminarer, hvor mennesker kan lære at genfinde intimiteten til hinanden. Der kan skrives lange lister over kursustilbud, hvor jeg kan lære den ene eller den anden “teknik” at behandle og berøre et andet menneske med.
Fælles for de fleste af dem bliver det (måske), at de handler om at blive bedre til noget. Det fortænker jeg ingen i gerne at ville. Sådan opdrages de fleste af os: “Du skal være god og dygtig (til elskov og tantra) for at få anerkendelse”.
Bedømmelse og vurdering
Imidlertid har “tantra´s” ikke det mindste at gøre med “at blive god til”. I stedet inviterer de til at få øje på, hvordan bedømmelse og vurdering af det, der sanses, er med til at skabe psykologisk lidelse hos iagttageren:
At se, hvordan jeg stiller “noget” imellem “mig” og “livet omkring mig” igennem den betydning og konsekvens, jeg giver alt det, jeg erfarer.
……
Hvordan overhovedet erkende et kys, SOM et kys, hvis jeg – imens jeg kysser – er optaget af “hvad det mon betyder, og hvad det næste træk skal være”?
Hvordan være tilstede i berøring, hvis den akkompagneres af en tanke om, “at jeg og den anden skal have noget UD af den”? Gør det ikke mødet til en stude-handel?
Hvordan se et træ, som det er, hvis det, jeg ser, er, “hvor meget tømmer der kan saves ud af det?”
Hvordan mødes i kærlighed, hvis vi forinden er blevet bedømt og betinget på og af hinandens målestok?
…….
Masker og briller
En tantra handler om at få øje på både sine masker og briller, og intet sted bliver det så tydeligt, at jeg slæber rundt på sådan nogle, som i mødet med et andet menneske.
Oldtidens græske navn for skuespillernes masker var: Persona . Af det opstod begrebet “personlighed”: De roller og masker jeg fremtræder med og optræder i.
Fordybe sig i elskov og tantra
At fordybe sig i såvel elskov og tantra som i tantramassage – og det giver ikke mening for mig at skille dem ad – bliver at få øje på skuespillene og kunne mødes “hinsides personlighed”, uden manuskript, scenografi, teater, drama, iscenesættelse eller regissør.
At mødes uden at blive “hængende” i historier og forventninger. Ser vi hinanden, eller vil vi hellere se vores forestilling om os selv og “den anden”?
HVEM er det så, der mødes med hvem? “Ingen” mødes med “ingen”. Lige der, hvor tilstræbt “form” erstattes af naturlighed: Det der bevæges og bevæger sig af sig selv, uden anstrengelse, stræben eller søgen efter noget som helst.
Befriende
I en kultur, hvor det at fremstå som “spirituel”, “tantrisk” eller som hvad som helst andet, der kan fremme ens “attraktivitet” på “markedet” synes det måske helt absurd? … Eller måske for nogle temmelig befriende?
“Vil det så sige, at jeg slet ikke kan få lov til at høre eller læse, hvor dygtig jeg har været, som “tantramassør”?
– Eller få anledning til at fortælle, hvor vidunderligt det har været for mig som “modtager”?”
Joe – det handler ikke at have lov til eller ej, men om at se hvad DET gør ved os og kontakten?
Årsforløb i Cupisofi og elskovskunst
Er du nysgerrig på alt dette så ring og hør, om det vil være noget for dig at deltage på vores årsforløb i “Cupisofi og elskovskunst” på Mahamudrainstitut?
(Ordet “Cupisofi” sammensættes af “Cupido” og “Sofia” til at betyde noget som “Indsigt i elskov og kærlighed”)