Hvad skal man bruge det til?
Hvad skal man bruge det til? – Tantra og systemisk teori, tænkning og handlen.
Jeg har i mere end 30 år holdt foredrag, seminarer, og tilbudt uddannelser i anderledes måder at tænke handle og bevæge sig på, end det som langt de fleste mennesker har lært og kender.
Hvor er jeg mange gange blevet stillet spørgsmålet: Hvad skal man dog bruge det til?
Hver gang bliver jeg overrasket.
Hvad skal man bruge det at elske til?
Hvad skal man bruge det at bevæge sig til?
Hvad skal man bruge det at være levende til?
Hvad skal man bruge at tænke til?
Hvad skal man bruge det at kysse til?
Hvad skal man bruge det at berøre til?
Svarene på – hvad skal man bruge det til? -er enkle!
Til at:
Elske, bevæge, leve, tænke og kysse, berøre.
“Jamen det gør jeg jo allerede!” kommer indvendingen så.
“Hvordan?”.. Spørger jeg derpå.
“Øh… Ja som jeg nu gør det!”
Du og jeg, og alt, hvad der er, elsker, bevæger, lever og tænker, som vi har lært- og øvet det. Det er sådan vores liv udfolder sig.
Når, du ændrer på det, så forandres ALT andet. Ikke bare for dig, men alt.
“Det behøver jeg ikke, mit liv er godt nok, jeg er godt tilfreds med det, som det er.. Okay… måske kunne jeg godt tænke mig noget mere sex, højere løn, en kæreste, at slippe for at være ked af det ind imellem, at mine børn har det godt.“. (Du kan selv fortsætte listen)
Og så kommer spørgsmålet måske igen: “Kan man bruge det, du inviterer til, til det?”
Det første vil være at ophøre med at bruge
Så er det, at jeg bliver så fristet til at sige, som jeg skriver her:
“Det allerførste vi kan øve, er at ophøre med at ville bruge noget som helst, til noget andet, end det, det allerede gør eller er!”
Hvis du vil bruge det “at elske”, til at opnå noget andet med, så vil det ikke være “at elske”.
Hvis du vil bruge et liv til noget andet end at være levende, så betyder det lidelse og død.
Hvis du vil bruge det at tænke, til noget andet end at tænke? F.eks. til at tjene penge, så vil du blive dårligere og dårligere til det.
Når du elsker, er der kun at elske. Når du bevæger (dig), er der kun bevægelse. At spørge ‘hvad det kan bruges til’ er som at spørge vinden, hvorfor den blæser?
Hvad skal man bruge kunst til?
Hvordan elskes?
Hvordan blæser vinden?
Musik er bevægelse der bevæger? Hvordan bevæger det?
Se børn lege! kan du mærke det legende dø, når du spørger dem om, “hvad den skal bruges til?”
Kunst ophører med at være kunst, når den skal bruges til noget.
Ser du det at leve som kunst? Hvad i livet kan ikke virke som kunst?
Ordet kunst stammer fra det oldhøjtyske kunst og det middelhøjtyske künste, der betyder “evne, færdighed, viden.”
Roden er beslægtet med det germanske udsagnsord kunnan, som betyder “at kunne” eller “at være i stand til” – altså en praktisk evne eller mestring.
På oldnordisk havde man ordet kunnandi, som også betyder “kunne” eller “evne.”
Når vi ser noget som kunst, så bliver det til: “anerkendende, undersøgende praksis”. Den vil ikke noget andet end at underøge og iagttage.
Det helt forrygende fantastiske er: At når vi iagttager , så bevæger vi Ikke bare “det, der iagttages”, men også “måden der iagttages på” og det (den) der iagttager.
Det er iagttagelse – der ER bevægelse – som er universet.
Såvel Zen som den nyere systemiske teori og praksis inviterer til at iagttage bevægelse uden at stoppe den. Hvordan bliver det muligt?
Ved opdage, at bevægelse er naturen af det, som er.. Det vi er.
Hvordan bevæges? Hvordan bevæger hvad?
“Hvordan elskes? Hvordan leves? Hvordan bevæges du i det?”
……..
Det eneste sted i Danmark jeg kender til, hvor tantra og systemisk tænkning og handlen praktiseres i ovenstående ånd, er på Mahamudra institut.. Og tro naturligvis ikke på et ord af det, jeg siger eller skriver! Undersøg det selv.