Kamasutra for kvinder
Jeg tænker at mange mænd tiltrækkes af forestillingen om at være “gode elskere”. De af dem som opdager Kamasutra falder typisk for de mange forskellige elskovs-stillinger som den præsenterer? Er Kamasutra for kvinder mere end for mænd?
Er Kamasutra bare et katalog over elskovsstillinger?
Før det kommende seminar i Kamasutra, fornøjer jeg mig med at læse forskellige oversættelser og udgaver af dette herlige skrift.
Mange, som har hørt om Kamasutra eller måske læst en af de mere populære billedbogs- eller fotoudgaver, sidder måske med en overbevisning om, at den er et “katalog” over forskellige stillinger under elskoven?
Livskunst
Den er meget nærmere en afhandling om “livskunst”: Valg af partner, magt i relationer, parforholdet, livet SOM kurtisane eller MED en kurtisane (Ordet kan bedst i europæisk kontekst oversættes med: “herskerens elskerinde” og senere i betydningen: En veluddannet og selvstændig kvinde med fri moral, eventuelt uddannet i dans og sang, som gerne nød velhavende mænds gunst) – og endelig de mange forskellige praktikker, der forbindes med den “gode, smukke og sande” elskov.
Kamasutra for kvinder
Hvor den måske umiddelbart kunne synes at tiltrække mænd i ambitionen om at “blive bedre elskere”, henvender den sig således i høj grad til kvinder. Den peger på f.eks. vigtigheden af, at en kvinde uddanner sig på en sådan måde, at hun kan tage vare på sig selv ..“endog hvis hun skulle ende i et fremmed land”. (Skrevet for 1750 år siden!)
Hvad der begejstrer mig er, hvordan vigtigheden af alt det, der er “udenom”: Samtalen, forståelse, evnen til at lytte, legen, kundskaber, viden og indsigt, kropslig pleje, måden at bevæge sig på, påklædning, omgivelserne etc. – ses som helt nødvendige områder at fordybe sig i, når det handler om at relatere til hinanden og i særdeleshed i forhold til elskovsmødet imellem det mandlige og kvindelige.
Alt dette vil for nogle lad-os-nu-komme-til-sagen-mænd blot være “besværligt”. Og for de fleste kvinder være indlysende og helt integreret i elskoven. Derfor overskriften: Kamasutra for kvinder.
Vellyst
“Kama” står for “vellyst”, “Sutra” oversættes traditionelt som “vers” – og skal mere ses i forståelsen “tråd” eller som perler, der er trukket på en tråd og vævet ind i hinanden.
At forstå en “Sutra” betyder at læse mere end det, der står bogstaveligt. Jeg må spørge mig selv: “Hvad forbindes med dette?”
Når jeg tager det perspektiv med ind i læsningen, bliver det meget let at se, hvor relevant den stadig er.
Vatsyayana har været en fantastisk iagttager og har formået at pege på noget, der ligger ud over kulturen, og den tid han levede i.
Troværdighed
Hvad jeg også får øje på, på en for mig helt ny måde – og måske fordi jeg læste den første gang som ung, og nu igen – er, at alle “gamle tekster”, der gives en høj troværdighed i kraft af alder og evne til at overleve i tusinder af år, udtrykker erfaringer og iagttagelser, der er gjort af forfattere indenfor det spænd af år, de hver især fysisk levede.
Selv når Vatsyayana flittigt henviser til andres tekster, og trækker spor ned i gamle “shastra´s” (religiøse værker) så spejler Kamasutra “ham selv”.
Kamasutra er tidløs
På den måde er den tidløs. Han kunne sidde overfor mig i dag og fortælle om sit syn på livet. Præcis som hvis du og jeg sad og talte med hinanden om elskov og delte ud af vores historier og erfaringer?
Alle disse gamle skrifter, giver jeg den samme vægt. De er invitationer og forslag fra et menneske til et andet. Invitationer til at afprøve selv og erfare: “Mon det kunne hænge sådan sammen?”. “Afprøv dette! og SE”…
Gør det ikke “sandt”, som det står, men følg for en stund måske fingeren som “peger”… og få øje på, hvad den mon kunne pege på?
Autoritet i praksis
På den måde bliver autoritet til i den praksis, der erfares og iagttages – (og ikke vises igennem skiltet på muren, eller dokumentet på væggen))
Måske er det derfor jeg er så frygtelig skeptisk overfor mennesker, der lader deres autoritet bero på et certifikat, en guru, eller mange års studier og efterfølgende initiationer?
Den ene idiot kan snildt indvie den anden, og dermed sikre at idiotien ikke går tabt.
Jeg ynder mødet. At bevæge sig sammen; reflektere og være stille med hinanden, og hvile i at vi hver især erfarer forskelligt, og at det vil være lige gyldigt og aldrig ligegyldigt. Noget vil være mere “nyttigt” end andet.
Kom og vær med i en fælles undren! Kamasutra for kvinder og mænd på Mahamudrainstitut.