Passe på mig i tantramassage? Se det som en date!
At mødes i en tantramassage – uanset om det betragtes som en “behandling, terapi, eller et elskovsmøde – ser jeg som meget sårbart. Hvordan kan jeg passe på mig selv i den forbindelse?
Betragt det, som er det en “date”, du går ind til!
Hvis jeg mødes med et menneske, skal tage alt mit tøj af, og lægge mig nøgen (eller næsten nøgen) og sårbar ned og lade vedkommende røre ved mig, uanset om der er en “klinisk” diagnose eller et lægeligt evidensbaseret behandlingsformål med det eller ej, så er det hamrende vigtigt, at jeg føler mig fuldstændig tryg ved vedkommende!
Hvordan skabes den tryghed? Jeg har samlet nogle overvejelser om, at passe på sig selv, når vi går ind til et sådant møde eller en date.
Passe på mig igennem løbende samtykke
Kommuniker grundigt før mødet!
Både inden det fysiske møde og i en samtale inden.
Frem for alt: Undervejs i alt i det, som sker.
Aftal et tydeligt sprog for samtykke: Hvordan vi løbende og aktivt samtykker: Før, under og efter mødet…Igennem såvel verbal- som non-verbal tydelig kommunikation og med aftalte tegn.
Tal om, at det kan være svært at sige nej og stop!
Hvis, han/hun siger: “Du kan til enhver tid sige nej.. “, så overvej nøje om du nu også har været i stand til det i møder, hvor du før er mødtes i intime sammenhænge?
De færreste kan sige nej, hvis forventningen er, at de skal “tage imod”. Hvornår har du sidst sagt “nej” til nogen, som vil give dig en”gave”, de har gjort sig umage med?
Vil du være så intim? – Sans det!
Jeg Sanser! Ser, lugter, fornemmer lytter!… Min intuition taler!
Ville jeg gå med ham/hende hjem en aften?
Mærker jeg dyb sympati?
Er der tiltrækning?
Hvis ikke?
….Så siger jeg farvel igen!
Jeg Iagttager øjnene og blikket!
Kan jeg lide at se mig i dem? Flakker de? Stirrer de? Eller virker de rolige, naturlige og afspændte?
Passe på mig i sårbarhed og usikkerhed?
Et menneske, der virker meget selvsikker, vil have et stort selv.
Mon der så også er plads til mig?
Taler han/hun mest om det selv? Altså “Sig selv”?
.. Eller mødes vi i gensidige spørgsmål?
Taler vi også om, hvad der kan være sårbart for os hver især, og hvordan vi møder det?
Seksualitet i en behandling?
Måske tænker du, som læser med:
“Jamen det er vel ikke seksuelt det her?
En Tantramassage er da en “behandling”?
Så skyd den forestilling til side, hvis du som kvinde lader dig “behandle” af en mand.
Månen lander på jorden før seksualitet forsvinder ud af intime møder imellem mænd og kvinder af heteroseksuel observans.
Gå ikke i et møde, hvor det forventes, at du “ligger stille og bare nyder”. Det at passe på mig, udtrykker noget aktivt.
Hvis, jeg “fryser” i angst og forsvar, vil det ikke være synligt. Ham eller hende som “behandler mig” vil ikke opdage det!
En dialog med kroppe uden ord.
Sørg for at du selv aktivt møder det menneske, du er sammen med. At du forbliver vågen og opmærksom, præcis som i en samtale med ord. I tantra-massagen samtales der så bare uden ord.
Hvis vedkommende ikke synes om den mulighed, så lad være med at gå i et sådant møde. Det vil svare til at gå til et foredrag eller lytte til en monolog, hvor et menneske “taler på dig” i forventningen om, at du skal synes, at det er dejligt.
Han/hun mener at gøre det for din skyld, og ser muligvis ikke – at det mest er fordi vedkommende selv godt kan lide at tale?
I et foredrag kan jeg lukke ørerne. Lukker jeg mig kropsligt i det intime møde, kan jeg ikke passe på mig selv.
Bindes jeg i samtalen og undervejs?
Hvis jeg før- eller under mødet får en fornemmelse af at vedkommende vil “binde mig”: F.eks. forpligte mig til at købe “6 behandlinger”, “har et særligt godt tilbud til mig”, eller “bare gerne vil øve på nogen” … så går jeg langt udenom!.
Ville du f.eks. elske med en mand eller en kvinde, som “bare gerne vil øve sig på dig” – eller gå til behandling hos en læge, som vil det samme?
“Tak for at jeg må gøre dig til min (laboratorie)-kanin! – Der er noget, jeg gerne vil afprøve og blive bedre til!” .. Jeg vil gerne have feedback bagefter – til gengæld for at du stiller din krop og integritet til min rådighed, uden at det koster dig noget! …
Nej vel???
Intellektet er vigtigt, hvis jeg vil passe på mig
Vores intellekt er noget af det vigtigste, vi har for at passe på os selv!
At komme “ud af hovedet og ned i kroppen” betyder ikke at give afkald på al tankevirksomhed i hænderne på en fremmed!
Det svarer til frivilligt at indtage knockout-dråber og så “bare være krop”.
Hvis du er kommet så langt, at du ligger der nøgen på briksen eller madrassen. Så undersøg om det menneske, du er sammen med, virker nærværende!? Ja ofte fornemmes det længe før.
Opmærksomhed betyder “at se” – Det kommer før alt andet
Er han/hun mere optaget af “at gøre noget ved dig” end ved at være her i bevidst opmærksom kontakt?
I så fald: Stop mødet!
Sæt dig op..
Det bliver ikke bedre! … Han/Hun skal ikke bare “i gang”.
Nej sådan er en Tantramassage ikke – hvis du skulle få den tanke?!
Tantra inviterer til opmærksomhed, opmærksomhed, opmærksomhed … Og det betyder ikke at være fokuseret på at gøre “noget ved dig eller hinanden”. Når der fokuseres ses nærmest intet andet end et meget lille punkt. Det er det, et fokuseret mikroskop kan. Det meste andet gøres uvæsentligt.
I et intimt møde er det hele lige væsentligt… Det sker uden plan, mål, valg og ideer om at “komme et sted hen”.
Læg mærke måden han/hun berører dig på!
Sker det sådan, at du meget let og uden anstrengelse kan orientere dig i det, som sker?
Eller …
Er der en følelse af pludselige skift i retning? Dryp af olie på din krop? Noget eller nogen der vil “ind”, uden at du aktivt selv åbner for det? Holdes du fast? Oplever du spænding i dig eller at vedkommende “støtter af på dig”? Føler du, at nogen vil skabe en “effekt” – en bestemt virkning i dig? Inviteres du til at møde og mødes? eller gøres der “noget” ved og med dig?” …
i så fald: Stop mødet!
..og JA! Det kan være svært svært at stoppe…
Opfordringer til dig undervejs?
Beder vedkommende mig om at gøre noget bestemt undervejs? F.eks med ord som: “Bare læg dig ned og nyd, du skal slet intet gøre!”, “Træk vejret dybere!” “Åben dine lår”… “Bare slap af! “Giv slip!”.. Stop mødet!
Ingen nyder noget ved at ligge passivt.
Ville du nyde en is ved at lade en anden dreje den rundt din åbne mund?
Selv en kat, en hund eller en hest bevæger sig, når de bliver berørt! At sanse er at bevæge sig i mødet med det, som sanses.
Sådanne anvisninger i mødet trækker mig væk fra at kunne passe på mig selv.
Sådanne “kliniske anvisninger” bruges til at legitimere “behandlingen”, af en som “vil have dig til noget“ ..eller “opnå noget med eller i dig..”
En Tantra inviterer til at mødes i bevidst kontakt til kærlighed og lyst. Det kan kun ske “af sig selv” Det kan ikke forlanges, kræves, styres, kontrolleres, ønskes eller fremmes.
Gør nogen et forsøg på det, så sæt dig op og gå!
Baggrund og erfaring?
Som det sidste, ser jeg spørgsmålet om uddannelse?
At være “autodidakt” i tantra-massage ser jeg som “no-go”.
Hvem vil behandles for noget som helst af en, som “selv har fundet ud af det”?
Det er flere som tilbyder “online-forløb” i tantramassage. Det er også no-go i min optik.
Som jeg har gentaget flere gange, så handler det ikke om at “kunne trykke nogle bestemte steder eller udføre bestemte bevægelser”.
Det, som gør at en tantra massage til at have noget med “tantra” at gøre, peger på at have erkendt noget om måden du og jeg møder os selv og hinanden på?
På: At iagttage naturen af det, som er .. Som vel at mærke ikke er “vores fortællinger eller tolkninger om det, som er”.
Det tager mange gentagelser og megen praksis i en undersøgende ramme fysisk sammen med andre mennesker – som er mere erfarne end mig selv – at relatere sådan. Det kan ikke læres igennem en skærm.. Heller ikke i en eller anden “kombi-model” med 3 weekendkurser og resten online og certifikat”
Kan nogen udstede et certifikat på nærvær eller opmærksomhed?
Spørg til erfaring!
På Mahamudrainstitut ser vi 3 års (!) fordybelse i dette som minimum i en udviklingsgruppe, før der inviteres ud i offentligheden.
At mødes i den ramme som en tantramassage kan være, kan føles ganske forunderligt fantastisk. Det er berørende og bevægende. ..Og det kan ikke leveres som en “ydelse”.
Møder, der sker i opmærksom kontakt, vil intet og skal intet!
Vi mødes i en gensidig iagttagelse og undersøgelse i det mulige og anerkendte på en sådan måde, at vi begge bevarer vores integritet.