Prostitution, Seksual-kultur, moral og tantra …?
Prostitution eller seksualkultur og moral? Tanker efter en snak om tantra, elskov og prostitution.
Hvad var der foregået?
Her til morgen havde jeg en snak med en kvinde, der bl.a. inviterer til tantramassage i sin praksis. Hun fortalte mig om et møde med en yngre mand, der udviklede sig til den dejligste elskov med alt, hvad det nu kan indebære.
Efter at han var gået følte hun sig i syv sind. Han havde jo lagt en betaling, og var det så ikke bare helt forkert, det som var sket? Var det ikke i princippet blevet til prostitution, det som var foregået?
Vores samtale traf ind i et tema, jeg finder meget spændende: Vores “seksual kultur”.
Er det prostitution?
En velfunderet kvinde
En kvinde møder en sød mand og efter en god samtale går de hjem til sig og elsker. Hun er økonomisk bedre funderet end ham, og efter at have mødtes igennem nogen tid, tilbyder hun at understøtte ham økonomisk. Han berøres over hendes tilbud, og efter lange overvejelser tager han imod det.
Har han nu prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
En sød elsker
En enlig mor med tre børn og et kompliceret forhold til deres far har en elsker. De mødes jævnligt. Ind imellem tager de sammen på miniferier, og han er glad for at kunne betale af den overflod, han selv har. Hun orker ikke at skabe et nyt “forhold”, og glæder sig over de dage og timer de kan være sammen i lyst og kærlighed.
Har hun prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
20 års ægteskab
Et par har været gift igennem 20 år. Hun har mest stået for “det derhjemme” som det så prosaisk kaldes. Han har været den, der qua sit mere velbetalte job har hentet penge til den fælles husholdning. Elskov har forandret sig til at være “ugentlig sex”.
Sandt at sige finder hun ikke den store fornøjelse ved det. Han heller ikke rigtigt. For fredens skyld og af angst for at det hele vil falde fra hinanden, hvis der går for lang tid imellem sex, – lader hun ham gøre det, han har brug for. Det har stået på igennem mange år nu.
Har hun prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
Behandling og boblende lyst
En kvinde går til en “Tantra-behandler”. Tager sit tøj af, og modtager en behandling, der på forhånd er aftalt som en ydelse, han giver hende mod betaling. Hun oplever stor lyst. Bliver våd og seksuelt ophidset. Ligger, som det er aftalt, passivt modtagende, imens han fuldt påklædt masserer hende. Hun orgasmer på massagebænken, og dæmper dens udtryk i en pludselig følelse af skam?
Har den tantra-behandler prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
Den unge kvinde og den modne mand
En ung studerende kvinde, møder en moden mand. De bliver glade for hinanden, og indser at aldersforskellen og deres forskellige interesser i den henseende ikke vil være særligt heldigt i forhold til at indlede et “fast forhold”.
Uanset er elskoven og møderne meget dejlige. Hun er åben omkring sin økonomiske situation, og han hjælper hende gerne, som han kan og vil.
Har hun prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
Ham som tilbyder “det hele”..
En mand sætter en annonce i avisen og tilbyder en lang række nærmere definerede ydelser af seksuel karakter. Herunder både tantra-behandlinger, “deamouring”, og “escort” . Kvinder kontakter ham, og betaler kontant for ydelserne, han leverer.
Har han prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
Hende med de tre mænd..
En kvinde elsker 3 mænd. Hun møder dem og deler sin tid imellem dem. De kender alle til hinanden, og hun er åben om sin seksualitet og sit kærlighedsliv. I alle disse relationer er der som det naturligste i verden “penge imellem”. Der betales hos købmanden, for rejser og transport. En af mændene har købt et flygel, der står og venter på den musikbegavede kvinde. En anden tager hende hvert år med til Caribien til sin store sejlbåd.
Har hun prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
Invitationen til at undersøge sammen
En mand inviterer kvinder til at undersøge elskov sammen med sig. En anden elskov, end de måske kender? Til først at samtale først overfor hinanden og finde ud af, om det er det de vil?
Som det næste, hvis det føles passende, at undersøge mødet med hinanden i opmærksom, bevidst, sanselig, elskov? Som at mødes i en ny måde at danse på i kontakt til lyst? At sanse SIG i mødet med den anden.
Hun lægger et beløb i kurven til ham. Ikke en betaling men til anerkendelse af at muligheden åbnes og findes.
Har han prostitueret sig? Skal det beskrives som prostitution?
At sælge sig selv som en vare – Udtrykker det prostitution?
Jeg finder disse mange eksempler meget interessante. De udtrykker alle variationer af seksualitet og kærlighedsliv jeg har mødt. Direkte erfaret og igennem samtaler.
Helt generelt finder jeg det meget ødelæggende for mennesker, når de er nødt til at “sælge sig selv”.
Igennem betaling, at lade andre mennesker få autoritet over deres tid, tanker, ideer, arbejdskraft, og fysiske fremtræden. At gøre sig selv til den vare, der kan “bruges” af andre mennesker, til at skabe profit og fordele for sig selv.
For mig gør det ingen forskel, om denne autoritet gælder noget psykisk eller kropsligt. (Same – same)
Hvad, jeg imidlertid finder fuldstændig naturligt, er, at mennesker i et samfund, der har indrettet sig med penge som et kommunikationsmiddel, der er nødvendigt at råde over for at overleve – i kærlighed understøtter hinanden økonomisk.
Vores seksual-kultur
Handler alt dette i sidste ende om seksual-kultur?
Sex og elskov er f.eks. blevet gjort til et symbol for kærligheden imellem to mennesker, der har forpligtet sig til at være “tro” overfor hinanden. En troskab der i det tilfælde betyder at give hinanden monopol og “ret”.
Når noget gøres til et symbol for noget andet, taber det selv indhold. Et skilt med ordlyden “toilet” på en dør har udelukkende den funktion, at pege på noget ANDET end sig selv. I dette tilfælde det, som ligger bag den dør.
Det er ret fatalt at forveksle skiltet og døren med det, det peger på. Her ved at tisse op ad skiltet, frem for at gå ind ad den og forrette sin nødtørft på det sted, som er indrettet til det.
Kærlighed udtrykker det, som IKKE KAN betinges. Det er hinsides betingelse. Møder jeg det, som er, i den kontakt, gør hverken, maden vi spiser, penge, tøj, form, eller noget som helst andet – en forskel.
Når noget betinges
Betingelsen skaber jeg selv igennem:
- Ideer og forestillinger om rigtigt og forkert.
- Idealer om at “være nogen eller -noget” for nogen.
- Hensigter om at binde og bruge hinanden til at opnå et eller andet mål. Om det er “højere” eller “lavere” gør ingen forskel.
- Angst og den kontrol, der fødes af den.
- Illusionen om “at vi kender hinanden”.
- Ambitionen om at “give eller modtage nydelse” eller “en god oplevelse”.
- Forventninger f.eks. om at blive rost og bedømt for sin “præstation”
Et godt “knald”
“Hold nu op, hvor var han en godt knald!” siger en kvinde til sin veninde. I samme sekund har hun brugt ham. Instrumentaliseret ham og mødet som et middel til noget andet… Hun har tingsliggjort ham..
I grunden kan han jo være lige..glad?
Medmindre han giver hendes udsagn blot den mindste sandhedsværdi?
Den kan ikke være andet end en åbenbaring af, hvordan hun bedømmer og betinger sig selv?
Var det prostitution?
Hvad sagde jeg til den pågældende kvinde med den unge mand, jeg nævnte allerførst?
Elsk!… Lev fuldt og helt.
Han lagde et beløb. Jeg ser det på ingen måde som en betaling for noget som helst, men som en anerkendelse af, AT du er der…
Skete det ikke, måtte du sikkert gøre noget andet end at være der den dag med ham?
Vi kan også møde børn i kærlighed fuldstændigt uafhængigt af, om vi modtager betaling som pædagoger, læger eller sygeplejersker, eller ikke gør det!? …
Anerkend at du elsker, møder og ser..