Saftig elskov – opmærksom og bevidst
Hvordan i alverden det kunne ske, at saftig, lidenskabelig, kærlig, opmærksom, vulkansk, bevidst elskov, hvor to eller flere mennesker smelter sammen og opløses i intet i bevægelse med hinanden, på nogen måde kan sammenlignes med “en behandling”? – Det har jeg aldrig rigtigt forstået.
Hvordan skal det at lægge sig op på en smal briks, for at koncentrere sig om sig selv og “sin egen nydelse” eller traumer, overhovedet kunne anvendes som en billede på eller bibringe den mindste kompetence til, hvad f.eks. par kan gøre for at vække den sensuelle lyst i sig?
Osho og elskov
OSHO var den absolutte fødselsgiver og inspirationskilde til “tantramassage”. Han opfordrede sine Sannyasins til at elske med hinanden og lade al sanselighed og kraft komme til udtryk der.
“Meditation må være opfundet i en orgasme” … Sagde han gerne.
Elskov som ramme for iagttagelse
Det var og er netop pointen at lade elskoven være en ramme for iagttagelse af kroppen og sindets natur. At bevæge sig fra det ubevidste og fokuserede til det bevidst, opmærksomme og åbnende.
Det kan ingen gøre for mig!
Præcis som det forholder sig med al anden meditation, så er der ikke nogen, der kan “gøre det for mig”.
Hvis jeg ville sætte mig på puden for at “kurere mine traumer, skygger eller familierelationer”, så ville al meditation udeblive.
At meditere betyder “at øve sig i at iagttage”… Ikke “noget”, men hvordan al “noget” i “mig” skabes, af den “som iagttager”.
Ja det lyder mærkeligt…
Det “bider sig selv i halen”. Det er rekursivt at iagttage, “hvordan jeg skaber dette “jeg”?”.
Vil jeg iagttage hvordan kroppens bevægelse opstår i mig… så ER det altså ikke muligt, når det er en anden, der bevæger mig… Ovenikøber en, som i al sin optagethed af at ville opfylde mine forventninger, knap kan være opmærksomt sansende i sig.
Bekræfte sig selv igennem brug
Han/hun vil “give mig” berøring og “nydelse”. Vedkommende bruger mig, ikke bare som “kanin at øve sig på” (som det så prosaisk ofte kaldes) , men i særligt grad til at bekræfte sig i at han/hun er “god til det”.
Hvis nogen er i tvivl om det, så læs anprisningerne, der fylder hjemmesiderne.
Var det godt? NOT
Det er da en klar “turn-off”, hvis nogen efter elskov spørger: “var det godt!?”… Åbenbart fungerer det anderledes i tantra-behandlinger?
For mig svarer det til at nogen vil proppe en vanilleis i min mund og dreje den rundt for mig: “Så jeg rigtigt kan nyde den, uden selv at skulle gøre noget!”…
Knibskhed
Måske hænger det hele sammen med en stigende moralsk knibskhed i vores samfund? En kristen-fundamentalistisk amerikanisering der griber om sig?
Jeg ser mandehadende eller -forskrækkede kvinder med ondt i egen seksualitet tilbyde tantrabehandlinger og sågar uddannelser! Kvinder som i samme åndedrag vil fortælle mænd om, hvordan de skal håndtere sin seksualitet!?
“Jeg kan heller ikke lide min far!”
Måske sker det efter devisen: “Jeg kunne ikke lide min far – så må jeg være god til at hjælpe andre, der heller ikke kan lide sin far!” eller “Jeg har et spiseproblem.. så må jeg være god til at hjælpe dem, der også har det?” .. Den traumatiserede vil behandle traumer.
Saftig elskov er blot en mulighed
Nej OSHO begrænsede det ikke til Saftig elskov. Han opfordrede os til aktivt at gå på opdagelse i vores sanselighed på alle områder, som små børn der uden hæmninger guffer bananer i sig uden tanke for, om de nu “griser sig til”…
Heldigvis ER der mange mænd og kvinder, der vil mødes i gensidighed og kraft. Undersøge hvad den er, hvis de føler, at de ikke har bevidst kontakt til den. Mænd og kvinder der vil mødes i anerkendelse af sig og hinandens forskellighed og undersøge, hvordan angsten skabes, hvis den opstår?
At de kan føle udfordrede i denne kultur af skam, skyld og påtaget pænhed er der ikke meget at sige til. Vi vil gøre vores til at trække den anden vej.