Tantra Gigolo – og at danse med den frie kvinde?
“Tantra Gigolo” er en af de mange etiketter, jeg igennem årene har fået klæbet på mig. De som slikkede på dem for at gøre dem klæbrige, har været mænd. Hvad er der med dette ord “Gigolo”, som kan forarge?
En Tantra-gigolo?
Når, jeg søger på ordets oprindelse, så var det betegnelsen for en mand, der gerne danser med kvinder. Tidligere var det brugt at ansætte sådanne mandlige dansere på danse-steder for at sikre, at der var mænd for kvinderne at danse med.
Når vi danser vækkes amoriner og lyst i krop og sind. På den måde er det ikke så vanskeligt at forstå, at disse mænd ofte også gik med hjem og elskede med deres dansepartnere?
Kurtisanen
I de lande som nu kaldes for “Indien” var en Kurtisane agtet med samme status som Brahminerne.
Vatsyayana Mallanaga som omkring år 300 skrev “Kamasutra”, tog afsæt i Kurtisanens liv. Han ville vise en vej til foreningen af krop og sind: At anerkende seksualitet som spiritualitet.
Mødet, flirten, samtalen og elskoven beskrev han som den fineste kunst.
Kurtisanen var selvstændig. Hun skulle kunne klare sig selv – også uden bidrag fra eventuelle elskere. En del af hendes uddannelse var at lære over 60 forskellige håndværk, således at hun aldrig behøvede at gøre sig afhængig af en mand.
Dengang som nu var der stor modstand blandt samfundets religiøse magthavere overfor en sådan fri seksualitet. Hvordan er det ikke som Brahmin (præst) at mænd tiltrækkes mere af den frie kærlige kvinde, end af dyden, pligten og den religiøse kontrol? Hvilken trussel imod autoriteten!
Mænd har bekæmpet den frie seksualitet
Det har alle dage være mænd, som har bekæmpet den frie seksualitet. Det er det stadigvæk.
Hvordan er det ikke at ville- eller kunne- danse, endsige lære og øve det- og så se at kvinder af sig selv søger hen til den mand som gerne danser? … Og oven i købet i det møde erfarer impulsen til at elske?
Mænds grundliggende angst ser jeg som: Ikke at blive valgt til af en kvinde!
Det er hende, som vælger, hvad hun vil tage ind i sig. Det sker emotionelt. Det er intellektet som bremser – hvis der altså bremses?
En Tantra Gigolo som elsker at danse?
Her er han så den der Tantra Gigolo, som elsker at danse!
En “Sex-arbejder” er han – lyder råbet fra den forsmåede præst i forsøget på at nedgøre og fratage såvel kvinder, der vil elske, og den dansende mand deres værdighed.
For Vatsyayana var det tydeligt, at Kurtisanen var fri. Bindes hun – eller binder hun sig i afhængighed og forventning, så bliver ethvert møde hæsligt. Det fører til “brug” og udnyttelse.
I renæssancens Europa spillede hofdamen som kurtisane en særdeles vigtig rolle i overklassens samfund. Hendes råd og perspektiver som en fortrolig elskende blev agtet højt.
Kvinden som mænds ejendom
Det er mændenes fortælling og historie at “kvinden skal bindes”. Hvis ikke jeg vælges til? Så må jeg anskaffe mig en kvinde. Derfor har kvinder i tusinder af år været betragtet som mænds ejendom. Voldtægt blev behandlet juridisk som hærværk på mandens ejendom, med tilhørende erstatning til samme.
Den patriarkalske opfattelse lever i bedste velgående. Den kvinde som frit og legende lever i lyst og seksualitet, skal skræmmes til orden.
“PAS på hvad du gør! Overgrebs-mænd ligger på lur alle vegne.”
“De er alle sammen ulve forklædte som lam!
Kvinde! siger de: “Lad mig passe på dig! Lyt til mine oprigtige advarsler. Du kan ikke styre dig selv, når du er i lyst – og så går det galt”!
Er du så en Tantra Gigolo?
Jamen er du så en sex-arbejdende Tantra Gigolo Jesper?
Jeg elsker at elske. Jeg er vild med at danse, og jeg sanser, at jeg opløses i mødet med den kvinde som hverken binder eller vil bindes (same same).
Elskov kan kun opstå, hvor der ikke er noget, vi vil med den. Det er uendeligt sårbart, og i den sårbarhed opstå al sanselighed og bevidst kontakt til lyst.
Jeg har erkendt, at sårbarhed, bevægelighed og sanselighed går hånd i hånd. Samtidig er de forudsætningen for at vi kan passe på os selv.
Jeg sælger intet. Der er ingen ydelse at købe. Jeg underviser ingen. I stedet inviterer jeg gerne til at vi bevæger os sammen i bevidst opmærksom kontakt uden at “holde fast på hinanden”. Forbundne er vi alle og med os det, som ellers er.
“At binde” ses kun som nødvendigt af den, som ikke ser at forbundethed er det, som er.
Det vækker medfølelse. Bag det bor angst og med den behovet for kontrol. “Hvordan skal jeg finde ro, når jeg ser at verden er udenfor min kontrol?”
Altså.. Tantra gigolo?.. En dansede, elskende mand, som hengiver sig til det kvindelige”? Hvis der overhovedet skal sættet en mærkat på mig, så er den da ikke så slem?
Sex-arbejder? På ingen måde… Sex kan for mig ikke være noget “arbejde”. Udtrykket må være opfundet af en mand? .. Eller en “præst”? 😉
Kvinde – vil du elske i kontakt?
En gruppe for fælles undersøgelse af kunsten at mødes og evt elske?