Tantra og orgasme
“Den tantriske orgasme”
For nyligt faldt jeg over en artikel på Sundhedsguiden.dk, som omhandlede “den tantriske orgasme”. Jeg blev nysgerrig alene af den grund at orgasmen blev puttet i en skuffe med navnet “tantrisk” på. Da jeg havde læst artiklen overvejede jeg, om der mon også findes “Yogiske orgasmer”, “Kristne orgasmer”, “Hindugasmer” eller f.eks. “marxistiske” af slagsen (Orgasmer til folket!) …
At gøre noget “tantrisk” rummer en modsigelse, som det er svært at komme uden om. Den opstår, idet Tantra definerer sig selv som at leve hinsides sandheder, moral, norm og tro.
Tantra står i modsætning til enhver dogmatisk vej eller regelsæt
Tantra står i modsætning til enhver dogmatisk vej eller regelsæt. Er det ikke netop når vi identificerer os med ideer om, hvordan livet bør eller skal leves, at vi mister kontakten til det som er?
Når jeg læser og hører om “tantra”, så oplever jeg gang på gang, at dette begreb gøres til et middel til at opnå noget bestemt: “Med tantra opnår du længere og større orgasmer”. “Med tantra kan du gøre din relation dybere og mere spirituel”. Prøv at udskifte ordet “tantra” i begge sætninger med ordet “denne lille lyserøde pille”!
Tantra handler om at leve bevidst. Med det peger jeg på at leve hinsides identifikation med “at ville være nogen eller opnå noget”.
Den evindelige stræben efter at skulle et eller andet sted hen, opnå bestemte kompetencer, løbe efter mål, få noget mere ud af sexlivet, blive en bedre elsker, kunne meditere i timevis, have succes, lave “avanceret” elskov, mestre forskellige vejrtrækningsteknikker eller sidde i bestemte Yoga stillinger er det som tager friheden til at leve naturligt. Skolesystemet og erhvervslivet – ja hele samfundet ser helst, at jeg løber efter en eller anden gulerod. Så længe jeg vil blive ved med det, lige så længe må jeg se mig forført af en ide.
Nul Guru-effekt
Tantra er der, hvor jeg formår at iagttage livet, som det er, og ikke det som noget eller nogen fortæller mig, at det skal eller bør være.
At formidle det er der ingen anseelse i. Der er nul “guru-effekt”. Det står åbent for enhver som vil undre sig uden at skulle lægge sig fast på noget svar.